Ώρες με τη μητέρα μου

Συνάντηση Τηλέμαχου – Οδυσσέα

«Αλλιώτικος φαντάζεις τώρα, ξένε, παρότι πριν·
ανίσως είσαι ένας θεός απ’ όσους τον απέραντο ουρανό κρατούν,
σπλαχνίσου μας…»
Πήρε το λόγο τότε κι αποκρίθηκε βασανισμένος ο Οδυσσέας:
«Όχι, θεός δεν είμαι· πώς με φαντάστηκες αθάνατο;
Είμαι ο πατέρας ο δικός σου· που εσύ για χάρη του στενάζεις
και πολλά υποφέρεις…»
Μιλώντας φίλησε το γιο του κι άφησε να κυλήσουν από τις παρειές*
στο χώμα τα δάκρυά του, που πριν με τόση επιμονή τα συγκρατούσε.

…………………….

Tότε τους συνεπήρε και τους δυο του θρήνου ο ίμερος*
σπαραχτικά θρηνούσαν πιο δυνατά κι από πουλιά…
τόσο πικρό και το δικό τους δάκρυ από τα βλέφαρά τους κύλησε.

Ομήρου Οδύσσεια, ραψωδία π (μετάφρ. Δημήτρης Μαρωνίτης)

*παρειές: μάγουλα
*ίμερος: πόθος, λαχτάρα

Ώρες με τη μητέρα μου

Κλικ στην επιφάνεια για την άσκηση 2

1.«Η μαμά μου ήταν ξεχωριστή»: πώς φαίνεται αυτό από το κείμενο;

2.Πώς αισθάνεται για τη μητέρα της η συγγραφέας; Ποιες φράσεις του κειμένου φανερώνουν τα αισθήματά της;

  • δίνουμε έναν γενικό χαρακτηρισμό του προσώπου και μιλάμε για τη σχέση μας μαζί του
  • περιγράφουμε την εξωτερική του εμφάνιση
    • πρώτα τη γενική εντύπωση που δίνει
    • μετά τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του
  • περιγράφουμε τον χαρακτήρα και τη συμπεριφορά του
    • μιλώντας για τα προτερήματα και τα ελαττώματά του
    • αναφέροντας χαρακτηριστικά επεισόδια
  • κλείνουμε με μια γενική κρίση για το πρόσωπο που περιγράψαμε
  • σε όλη τη διάρκεια της περιγραφής μπορούμε να αναφέρουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας

Η μαμά δε βαριόταν να μου λέει παραμύθια.
Τα παράγγελνε η ίδια στο βιβλιοπωλείο της πλατείας.Στις φράσεις αυτές παρατηρούμε ότι η γενική πτώση μπορεί να χρησιμοποιηθεί κυρίως με δυο τρόπους:

  • στην πρώτη περίπτωση συμπληρώνει το νόημα του ρήματος και είναι δεύτερο (έμμεσο) αντικείμενο (βλέπε ενότητα Ατυχήματα): μου λέει παραμύθια ⇒ λέει σε μένα παραμύθια
  • στη δεύτερη περίπτωση η γενική συμπληρώνει το νόημα ενός ουσιαστικού: το βιβλιοπωλείο της πλατείας ⇒ η γενική δείχνει πού βρίσκεται το βιβλιοπωλείο

Όταν η γενική συνοδεύει ουσιαστικό, μπορεί να δηλώνει:

 

σε ποιον ανήκει κάτι –> το σπίτι του Άρη
τον τόπο –> η μάχη της Κρήτης
τον χρόνο –> η τέχνη της αρχαιότητας
μια ιδιότητα, ένα χαρακτηριστικό –> σοκολάτα πολυτελείας
την αιτία –> η χαρά της επιστροφής
το περιεχόμενο –> σαλάτα λαχανικών
τη μέτρηση χώρου/χρόνου –> απόσταση εκατό μέτρων
τον σκοπό –> κουταλάκι του γλυκού
ένα σύνολο που διαιρείται –> τα αγόρια της τάξης

6.Ένας νέος συμμαθητής ή μια νέα συμμαθήτριά σας σας έχει καλέσει να περάσετε μαζί λίγες μέρες από τις καλοκαιρινές διακοπές στο εξοχικό σπίτι του/της. Για να πείσετε τους γονείς σας, χρειάζεται να περιγράψετε τον φίλο ή τη φίλη σας, τονίζοντας ιδιαίτερα τα προτερήματα του χαρακτήρα του/της. Μπορείτε ακόμα να αναφέρετε χαρακτηριστικά περιστατικά που φανερώνουν την ξεχωριστή σχέση που σας ενώνει. Στην περιγραφή θα σας βοηθήσουν οι παρακάτω ιδέες:

(Visited 205 times, 1 visits today)

Σχολιάστε